اخبار دانشگاه ها |شبکه عتف ایران |سازمان نظام معلمی و احیای مرجعیت بر بادرفته | اخبار دانشگاه ها |شبکه عتف ایران

تاریخ خبر: // کد خبر: 90415 // //

سازمان نظام معلمی و احیای مرجعیت بر بادرفته

شبکه عتف ایران : شعارسال: آنان که سال ها پیش و در هنگام تدوین و جمع بستن نهایی ” سند تحول بنیادین ” ، ” سازمان نظام معلمی ” را از این سند حذف کردند ؛ آیا به این مساله اندیشیده بودند که شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای معلمان را در حوزه [...]
سازمان نظام معلمی و احیای مرجعیت بر بادرفته

شبکه عتف ایران :

شعارسال: آنان که سال ها پیش و در هنگام تدوین و جمع بستن نهایی
” سند تحول بنیادین ” ، ” سازمان نظام معلمی ” را از این سند
حذف کردند ؛ آیا به این مساله اندیشیده بودند که شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای
معلمان را در حوزه آموزش را با چه ساز و کار و یا مکانیسمی می خواهند احصا ، جمع
بندی و مورد پایش قرار دهند ؟

تردیدی
نیست که معلمی یک حرفه است و می باید که معیارهای حرفه ای بر آن چیرگی داشته باشد
.

«
معلمی » حرفه ای است که اصول ، پیچیدگی
ها و ظرایف خاصی دارد چون مواد اولیه اش انسان و اندیشه است
.

کسی
که قصد دارد با اندیشه ها و روح انسانی سر و کار داشته باشد باید که صلاحیت حرفه ای
اش احراز و اثبات شود

.

نکته
مهم آن است که وظایف این نهاد مدنی و حرفه ای قابل تفویض به هیچ نهاد دیگری نیست
.

مطابق
قوانین و نیز تاکیدات مسئولان قرار است یگانه مرجع تربیت نیرو و معلم برای دستگاه
آموزش و پرورش ، ” دانشگاه فرهنگیان ” باشد
.

خبر مهم  برنامه‌های درسی را باید متناسب با نیاز جامعه طراحی کنیم

فارغ
از اشکالات و مشکلاتی که به لحاظ ” ساختاری ” و ” محتوایی ”
بر این دانشگاه وارد است اما مساله اصلی این جا است که دانشجو معلم پس از خروج از
این دانشگاه تا ۳۰ سال به حال خود رها می شود
.

محتوای
آموزش ضمن خدمت در این دستگاه به هیچ وجه جوابگوی نیازها و مشکلات معلمان و کلاس
های درس نیست
.


گروه های آموزشی ” که تنها مرجع
علمی برای ارتباط و به روزآوری دانش و مهارت معلمان برای حرفه معلمی هستند خود به
مشکلی در آموزش و پرورش تبدیل شده اند و کاملا روزمره و بوروکراتیک شده اند
.

معلمان
حتی مطابق ماده ۵ آیین نامه گروه های آموزشی و تربیتی حق انتخاب سرگروه آموزشی خود
را ندارند و بر اساس یک قانون نانوشته همه چیز از بالا باید ابلاغ شود بدون آن که
در مورد نتایج و بازخورد عملکرد پاسخگویی صورت بگیرد
.

نتیجه
منطقی این روند آن خواهد بود که معلمان اعتمادی به این ساز و کار قانونی نخواهند
داشت.

خبر مهم  خبر خوش دانشجویی برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸

به
نظر می رسد دشمنان و مخالفان سازمان نظام معلمی در دو گروه قرار می گیرند
:

گروه
اول مدافعان سرسخت و البته پای کار ” آموزش و پرورش ایدئولوژیک ” هستند
که قرائت و گفتمانی جز ” خود ” را در محیط آموزش بر نمی تابند
.

این
گروه اساسا با ” علم ” و ” تفکر علمی ” میانه ای ندارند و با
مفاهیم جدید آموزش در دوره های مدرنیسم و پست مدرنیسم مشکل دارند
.

از
این جهت است که در نظام آموزشی ما خلاقیت و نوآوری جایگاهی نداشته و روزمرگی در
همه ابعاد و زوایای آن ساری و جاری است

.

گروه
دوم از مخالفان سازمان نظام معلمی ، خود معلمانی هستند که شناختی از این نهاد مدنی
مستقل نداشته و شاید مخالفت شان از همین ” عدم شناخت ” نشات بگیرد
.

این
گروه به احتمال زیاد تاکنون کلیات طرح سازمان نظام معلمی را که در زمان وزارت دانش
آشتیانی و در کارگروه ویژه به تصویب رسیده است را مطالعه نکرده اند
.

در پیش نویش این طرح و در بخش وظایف و اختیارات
سازمان نظام معلمی که مشتمل بر ۱۶ مورد است در بندهای ۹ و ۱۰ و ۱۱ چنین آورده شده
است
:

خبر مهم  وزارت علوم هنوز رشد دانشگاه‌ها را باور نکرده است


۹-
رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای

۱۰-
اظهار نظر کارشناسی در مورد تخلفات
حرفه ای معلمان به عنوان مرجع رسمی

۱۱-
حمایت حقوقی و قضایی از معلمان و
همکاری با مراجع برای رسیدگی به جرایم و تخلفات غیرصنفی

در
واقع سازمان نظام معلمی با شکل گیری درست و منطقی و بدون دخالت برخی نهادهای غیرپاسخ گو می تواند
به نقطه اتکایی برای دفاع از حقوق قانونی و صنفی معلمان تبدیل شود
.

شاید
برخی ذهنیت های نادرستی که در جامعه و در مورد معلمان وجود دارند با شکل گیری و
استقرار این سازمان تصحیح شوند

.

باید
ساز و کاری طراحی شود که معلم شدن سخت شود و البته در برابر این سختی کار معیشت
لازم و کافی هم دیده خواهد شد

.

سایت
شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از
سایت صدای معلم، تاریخ
انتشار:
۲ خرداد۱۳۹۸ ،
کدخبر:
۱۵۷۵۳: www.sedayemoallem.ir

مشاهده خبر در وبسایت مرجع

آخرین اخبار

پربازدید