شبکه عتف ایران | 2 میلیون بازمانده از تحصیل و ۹ میلیون بیسواد در ایران

تاریخ خبر: // کد خبر: 90663 // //

۲ میلیون بازمانده از تحصیل و ۹ میلیون بیسواد در ایران

شبکه عتف ایران : داشتن سواد در جهان امروز مهم‌ترین پیش‌زمینه توانمندسازی شهروندان در رویارویی با جهان تازه است. زندگی روزمره بدون برخورداری از سطحی از سواد و آموزش بسیار دشوار است. روابط اجتماعی، خرید، مصرف، بهداشت و تندرستی، سفر و در یک کلام همه فعالیتهای روزانه نیازمند برخورداری از سطحی از آموزش و [...]
۲ میلیون بازمانده از تحصیل و ۹ میلیون بیسواد در ایران

شبکه عتف ایران :

داشتن سواد در جهان امروز مهم‌ترین پیش‌زمینه توانمندسازی شهروندان در رویارویی با جهان تازه است. زندگی روزمره بدون برخورداری از سطحی از سواد و آموزش بسیار دشوار است. روابط اجتماعی، خرید، مصرف، بهداشت و تندرستی، سفر و در یک کلام همه فعالیتهای روزانه نیازمند برخورداری از سطحی از آموزش و سواد است.

شعارسال: داشتن سواد در جهان امروز
مهم‌ترین پیش‌زمینه توانمندسازی شهروندان در رویارویی با جهان تازه است. زندگی روزمره
بدون برخورداری از سطحی از سواد و آموزش بسیار دشوار است. روابط اجتماعی، خرید، مصرف،
بهداشت و تندرستی، سفر و در یک کلام همه فعالیتهای روزانه نیازمند برخورداری از سطحی
از آموزش و سواد است
.

«بی‌سوادی» و
«بازماندگی از آموزش و پرورش»، دو گرفتاری اجتماعی است که هنوز گریبانگیر جامعه‌ی ایرانی
است. ناآگاهی، تنگدستی، دسترسی نداشتن به فرصتها برابر آموزشی و محرومیت از مهم‌ترین
عوامل این مسئله است
.

بازماندگی از تحصیل را بیشتر
با وضعیتهایی همچون کودکان ترک تحصیل‌کرده، کودکان آسیب‌دیده، کودکان کار و خیابان،
کودکان خانه‌دار و … یکی گرفته‌اند. از این‌رو شمار کودکان بازمانده از تحصیل را از
۱۰۰ هزار تا بیش از سه میلیون تن برآورد کرده‌اند، ولی بر پایه‌ی آمار داده شده ازسوی
آموزش و پرورش، ۷۴۷ هزار و ۹۱۱ تن در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ در همه‌ی رده‌های آموزشی از
تحصیل بازمانده‌اند. گفتنی است که در این آمار نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر، کودکان معلول
بازمانده از تحصیل و نیز کودکان بی‌شناسنامه آورده نشده‌اند. از آنجا که برپایه‌ی سرشماری
سال ۱۳۹۵، شمار افراد ۶ تا ۱۹ ساله‌ای که بیرون از مدرسه هستند برابر با دو میلیون
و ۳۸۶ هزار و ۱۲۰ تن است، با کم کردن شمار برآوردشده‌ی جمعیت ۱۸ تا ۱۹ سال، شمار کسانی
که از تحصیل در جمهوری اسلامی بازمانده‌اند پیرامون یک میلیون و ۷۳۸ هزار و ۷۵۱ نفر
است
.

بر پایه‌ی آمارهای رسمی و
غیر رسمی، استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین نرخ بازماندگی
از تحصیل را دارند. کمترین نرخ بازماندگی از آموزش نیز ازآن استانهای سمنان، یزد و
ایلام است
.

در زمینه‌ی بی‌سوادی نیز،
هر چند سه برنامه‌ی راهبردی در سالهای ۸۷، ۹۰ و ۹۲ برای ریشه‌کنی بی‌سوادی ایرانیان
زیر ۵۰ سال اجراشده و در دست اجرا است، هم‌اکنون شمار بی‌سوادان نزدیک به ۹ میلیون
تن برآورد می‌شود
.

اسناد داخلی و جهانی تأکید
بر آموزش و پرورش اجباری و رایگان دارد و آموزش و پرورش رایگان بخشی جدایی‌ناپذیر از
حقوق شهروندی است که دولتها موظف به فراهم آوردن وسایل و امکانات در این زمینه هستند.
اجباری بودن این امر نیز دال بر آن است که خانواده‌ها مکلف‌اند که فرزندانشان را به
مدرسه بفرستند
.

بر پایه‌ی گزارشها، دسترسی
نداشتن به امکانات آموزشی و تنگدستی مهم‌ترین علت بازماندگی از تحصیل است، با وجود
این، اما، بیش از ۳۰ قانون در زمینه‌ی آموزش و پرورش اجباری و رایگان و نیز سوادآموزی
داریم که این قانونها و سیاستگذاریها بیشتر بر مسئولیت خانواده‌ها در فرستادن کودکان
به مدرسه تأکید دارند تا مسئولیت نظام آموزشی، در حالی که سهم خانواده‌ها در پدیداری
این معضل اجتماعی بسیار ناچیز است
.

برای پایان بخشیدن به این
وضعیت نابه‌هنجار، مجلس باید در قوانین وضع‌شده تجدید نظر کند و به جای تأکید بر پیگرد
قضایی خانواده‌ها یا گرفتن جریمه از آنها یا متخلف و مجرم دانستن والدین، قوانینی در
مکلف کردن دولت به آموزش و پرورش رایگان و نیز در دسترس نهادن امکانات آموزشی برای
همه‌ی شهروندان ایرانی وضع کند
.

در زمینه‌ی بی‌سوادی بزرگسالان
نیز، چنان‌که آمار بالای بی‌سوادان نشان می‌دهد و این خود گویای موفق نبودن عملکرد
نهضت سوادآموزی در این سالها است، باید تجدید نظری کلی در ساختارهای قانونی و تشکیلاتی
نهضت سوادآموزی به عمل آورد
.

در این راستا نیز وزارت آموزش
و پرورش با همکاری وزارتخانه‌های کار و رفاه اجتماعی، تعاون و نیز کشور، همچنین با
یاری مرکز آمار، سازمان ثبت احوال، شهرداریها و سازمانهای مردم‌نهاد به شناسایی و جذب
کودکان بازمانده از آموزش و پرورش و نیز بی‌سوادان اقدام کند و بسترهای لازم را برای
آموزش آنان فراهم آورد
.

در پایان بایسته‌ی یادآوری
است که تدوین سیاستها و قانونها در زمینه‌ی اجباری کردن آموزش و پرورش امری مهم و بایسته
است، ولی باید در نظر داشت که بسنده نیست و تا زمانی که فرصتهای تحصیلی برابر و امکانات
و زیرساختهای بایسته ازسوی نهادهای آموزشی برای یکایک ایرانیان و در سرتاسر ایران‌زمین
فراهم نشود اجباری کردن آموزش بیشتر تشریفاتی و اجرانشدنی است
.

شعارسال، با اندکی تلخیص و
اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان نیوز، تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد
۱۳۹۸ ، کدخبر:۲۰۱۳۴ ،www.eskannews.com

مشاهده خبر در وبسایت مرجع

آخرین اخبار

پربازدید

    Sorry, no posts matched your criteria.